Op 17 februari werd in Dordrecht een nieuwe wandelroute, opgezet door stichting wandelsport Dordrecht eo officieel “geopend”, dit gebeurde door het aanbrengen van de laatste routemarkeringssticker door wethouder Marco Stam van sportzaken en directeur Gerben Baaij van Dordrecht Marketing&Partners, waarna het, bij de route behorende informatieboekje aan de wethouder werd aangeboden door de voorzitter van stichting wandelsport Dordrecht e.o. Theo van der Ham.

Uiteraard waren bij deze gebeurtenis ook wijk managers Wilma Wubben en Chris Hoogerwaard aanwezig die voor de totstandkoming van de route een bijdrage hebben geleverd in het verkrijgen van de benodigde toestemmingen.

Speciaal voor de viering van 800 jaar stad werd op 25 september 2021 vanuit wijk de Staart-Oost een wandeltocht uitgezet voor bewoners van Dordrecht en daarbuiten.
Het initiatief voor deze sportieve (en succesvolle) activiteit was ontstaan bij stichting wandelsport Dordrecht e.o. die uiteindelijk ook de organisatie op zich had genomen en in gezamenlijkheid met een aantal organisaties en vrijwilligers een geweldig sportief en feestelijk evenement hebben neergezet.

Tijdens de voorbereiding bereikte ons al signalen dat het geweldig zou zijn om deze route blijvend aan te bieden als laagdrempelige beweegmogelijkheid en hebben we naar wegen gezocht om dit organisatorisch en financieel mogelijk te maken.

Het is ons gelukt, binnen de provincie Zuid-Holland bestaat een beleidsnotitie beweegvriendelijke leefomgeving en als onderdeel daarvan is door team sportservice in 2021 de voucherregeling opgezet waar aanvragen gedaan kon worden voor projecten, passend bij de uitgangspunten van het beleid.

De voucherregeling

De Voucherregeling beweegvriendelijke leefomgeving is bedoeld om sporten en bewegen in de buitenruimte te stimuleren. De projecten moeten een bijdrage leveren aan sport -en beweegaanbod in de openbare ruimte, recreatiegebieden en/of sportlocaties. Met name gemeenten, (sport)organisaties, sport -en wijkverenigingen en stichtingen met creatieve ideeën worden opgeroepen om een aanvraag te doen.

Het resultaat is een uitvoerig beschreven route langs de oude stadsgrenzen van Dordrecht (4km) die met verschillende route varianten uitgebreid kan worden naar 6 of 12 km.

Wethouder Marco Stam, benadrukte het belang van bewegen en is blij dat vrijwilligers dergelijke initiatieven ontplooien. Volgens de wethouder zal de route, naast bewegen, zeker ook een bijdrage zijn voor de promotie van Dordrecht, en hij hoopte dat ook niet Dordtenaren op deze laagdrempelige wijze kennismaken met onze mooie stad.

voorzitter Theo van der Ham overhandigd het boekje

De boekjes zijn gratis verkrijgbaar bij de VVV/Intree zolang de voorraad strek, bij VVV/Intree is ook de start van de routes is.