Duurzaamheid

Wandelen is op zichzelf een uitstekende en laagdrempelige manier om te bewegen met een geringe impact op het milieu, en voor de wandelaar is het bewegen een bijdrage aan zijn/haar goede gezondheid en welzijn.

Wandelen in groepsverband, en/of het organiseren van wandeltochten met meerdere deelnemers heeft op zich wat meer impact op het milieu door het ontstaan van afvalstromen, reisbewegingen naar wandelstartlocaties en mogelijke verstoring van de natuur.

Stichting wandelsport Dordrecht e.o. is een organisatie die zich vooral richt op het organiseren van wandeltochten.

De stichting streeft ernaar deze activiteiten zo duurzaam mogelijk tot organiseren.

Afval:

Bij een wandeltocht ontstaat veel afval. De stichting verzamelt dit afval zodat dit niet in de natuur achterblijft, maar daarnaast heeft de stichting bij diverse grotere tochten zoals bijvoorbeeld de hartstocht op diverse plaatsen afvalcontainers op de route laten plaatsen.

In 2019 zijn we bij onze eigen rusten gestart om het afval gescheiden in te zamelen en hebben daarvoor een afvalstation gemaakt. Helaas is de discipline van de wandelaar laag en werd het gescheiden inzamelen niet echt een succes.

Wij realiseerden ons ook dat alles wat we verzinnen rond afvalinzameling symptoombestrijding is (er ontstaat afval en daar moeten we wat mee) en dat we ons beter konden richten op bronbestrijding (hoe laten wij geen of zo min mogelijk afval ontstaan).

Bekers en papier:

In 2023 hebben wij dan ook een wandelvriendelijke beker geïntroduceerd, een beker die veelvuldig gebruikt, en makkelijk meegenomen kan worden. Deze beker is het alternatief voor de eenmalig te gebruiken koffiebekers,

Om te stimuleren dat wandelaars deze beker gaat gebruiken hebben wij een vriendelijk prijs-systeem, de beker kost eenmalig 5 euro, dit is inclusief koffie, vervolgens wordt bij het gebruik van de beker bij onze rustposten € 0,50 korting op de consumptieprijzen gegeven als deze geschonken worden in de eigen beker. Deze korting wordt ook gegevens aan wandelaars die een eigen duurzame beker bij zich heeft. Zo stimuleren wij het gebruik van eigen bekers en reduceren wij de afvalstroom van eenmalig te gebruiken bekertjes. De KWbN heeft een artikel geschreven over deze bekers: je leest het hier.

We zien ook een verspilling in papier, wij drukken routebeschrijvingen maar altijd is het aantal wandelaars, en dus het aantal benodigde routebeschrijvingen van tevoren niet vast te stellen en moeilijk in te schatten. Resultaat is dat het zelden klopt, van de ene afstand te veel, van de ander te weinig maar wel altijd veel over wat naar de oud-papier circulatie gaat. We zien dit als verspilling en gaan de uitdaging aan om te komen tot een systeem waarbij papierafval niet meer voorkomt. Komende tijd gaan we ons beraden welke stappen gezet kunnen worden om dit te bereiken.

Reizen:

Wandelaars komen bij ons wandelen, grotendeels wandelaars uit de regio of directere omgeving, maar ook veel wandelaars uit andere delen van Nederland of België. Ze hebben allen één ding gemeen, ze moeten een afstand overbruggen (reizen) om bij onze startlocaties te komen. Om mogelijkheden te creëren de impact van het reizen te beperken zorgen wij altijd dat onze startlocaties, waar mogelijk dichtbij of grenzend aan ov-voorzieningen zijn, en stimuleren wij het carpoolen. De wandelbond waarbij wij aangesloten zijn doet op dit moment een proef, waarbij wij na de proef graag aansluiten.

Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) lanceert een nieuwe functionaliteit in haar Wandelagenda op Wandel.nl. Via de carpooltool Slinger wordt vraag en aanbod rondom het vervoer naar wandelevenementen samengebracht. Jij kunt nu jouw lege autostoel(en) aanbieden of een vrij stoeltje bij jou in de buurt vinden.

Natuur:

Wij ontzien de natuur, we houden ons aan de toegankelijkheid van paden en natuurgebieden en hebben hierover contact met natuurorganisaties, staatbosbeheer en landeigenaren.
Wij markeren de routes met harde pijlen welke wij met elastiek bevestigen en op de dag van de wandeltocht ook weer verwijderen. Nergens wordt door ons gespijkerd of geniet en nergens gebruiken wij verf om te markeren

Heb jij goede ideeën hoe de wandelwereld kan bijdragen aan duurzaamheid?

We horen het graag. Laat het ons weten via: info@st-wandelsport-dordrecht.nl of je kan ons spreken bij één van onze wandeltochten.