Omloop van de Krimpenerwaard

11 mei 2024

Overgenomen van wvs DES - Gouda en nog steeds een mooie wandeling. Dit jaar heeft deze wandeltocht maar liefst 6 verschillende afstanden. Van kort tot best wel lang… voor ieder wat wils.

De Krimpenerwaard is een gebied dat wordt omsloten door de Hollandse IJssel, de Lek en de Vlist. 'Krimp' betekent rivierbocht, en een 'waard' is een geheel door rivieren omgeven stuk land. Er zijn meerdere polders in het gebied. Ten oosten ligt de Lopikerwaard, ten westen de Zuidplaspolder. Het gebied dat nu Krimpenerwaard heet, wordt voor het eerst in documenten vermeld in 944. (Bron: Wikipedia).

De routes van de 55 en 44 km lopen door Het Beijersche en via de polder Achterbroek wordt Ouderkerk a/d IJssel aangedaan. Daarna volgende plaatsen als Berkenwoude en Stolwijk. Na Stolwijk gaat de 44 km route rechtstreeks naar Vlist, de 55 km route voert naar Bergambacht, Ammerstol en de Lek, en via de Lekdijk, met breed uitzicht over de rivier, naar Schoonhoven, waarna de rivier de Vlist het decor is voor de etappe naar Vlist en Haastrecht, waar de aansluiting met de 44 km en de 25 km is.

De Vlist is een veenrivier en werd vroeger gebruikt als boezem voor de polders rondom het riviertje, er stonden dan ook veel molens voor het verpompen van het water aan de oevers van de rivier. Vroeger werd de Vlist gebruikt voor transport van goederen, met name van Schoonhoven naar Utrecht. Tegenwoordig heeft de rivier vooral een toeristische functie. Met name fietsers en wandelaars maken gebruik van het gebied voor hun tochten. De laatste kilometers gaan langs de Hollandse IJssel terug naar de finish in Gouda. De 44 kilometerlopers slaan in Stolwijk af en lopen door de polder naar Vlist. Vanaf daar volgen ze de route van de 55 kilometerlopers weer naar Haastrecht en de finish.

De 25 en 37 kilometerroute gaat bij het Beijersche Weegje rechtdoor en hebben de eerste rust in Stolwijk. Vanaf hier lopen wandelaars van de 37 km net als de 55 km lopers naar Bergambacht, Ammerstol en Schoonhoven. Vanaf Schoonhoven loopt de route naar Vlist om langs de Vlist naar Haastrecht en langs de Hollandse IJssel terug naar de finish in Gouda gaan.
De 25 km route gaat vanaf Stolwijk, samen met de 44 km route rechtstreeks naar Vlist en sluiten daaraan bij de andere afstanden.

De 10 en 17 km blijven iets dichter bij huis en lopen naar Haastrecht om daar met de andere afstanden weer naar finish te gaan.
Het grootste deel van de routes gaat over verharde wegen.

HONDEN

Op de route van de 17 km zijn honden verboden. In deze route is een natuurgebied opgenomen waar honden verboden zijn. Een alternatief is helaas niet mogelijk.

Op de overige afstanden zijn honden, mits aangelijnd, van harte welkom.

De inschrijving start op 26 april tot en met 11 mei 2024.

De link naar de pagina van Wandel.nl vind je hier.

Direct naar de inschrijving met de button of scan de QR code:

Inschrijfgeld:

Online via Wandel.nl: Eur 4,50 en KWbN leden ontvangen 1 Euro korting. (Hier gaat onze sterke voorkeur naar uit!)

Ter plaatse bij de inschrijftafel: Eur 5,50 en KWbN leden ontvangen 1 Euro korting op vertoon van de Wandelvoordeelpas. PIN betaling heeft de voorkeur.

NIEUW: Als je inschrijft bij de inschrijftafel en je hebt een bankapp op je smartphone, kan je ook via de QR code het inschrijfgeld voldoen:

1. Scan de QR code via de bankapp of met de camera van je telefoon.

2. Het betaalscherm opent zich op je telefoon.

3. Geef het bedrag in wat je moet betalen.

4. Bevestig de betaling en klaar is het.

Voor jou en ons makkelijk en veilig!

Maar je kan ook via PIN of gewoon contant betalen.

Groepen van 10 wandelaars of meer kunnen zich vantevoren via de e-mail aanmelden en aangeven hoeveel wandelaars van de groep er lid zijn van de KWbN.

Beloning: Een mooi schildje met het wapen van een van de dorpen is bij het inschrijfgeld inbegrepen.

En natuurlijk kan na afloop het wandelboekje worden voorzien van stempel en plaatje.

Afstanden en starttijden:

55 en 44 km start om 07.00 tot 08.00 uur

37 en 25 km start om 08.00 tot 09.00 uur

NIEUW:

10 en 17 km start om 08.00 tot 11.00 uur

Startlocatie:

hsv The Braves, Uiterwaardseweg 5, 2807 CD Gouda

Parkeren:

Parkeren kan bij sporthal De Zebra, Goverwellesingel 10, 2807 DZ Gouda. Vanaf de parkeerplaats rechts af, bruggetje over en trap op, dijk oversteken, trap af. Links ligt de startlocatie. Als de parkeerplaats vol is, parkeren in de wijk.

NIET de Uiterwaardseweg (dijkje) oprijden, hier is geen parkeerplaats!

Foto’s 2023